Lopende Expositie

Hoogstamfruitbomen

in Veessen, Vorchten, Wapenveld en Heerde

de Bonenburg

Op 30 augustus is de prachtige expositie Hoogstam Fruitbomen in Veessen, Vorchten, Wapenveld en Heerde door Erica en Adrie Hottinga geopend.

Erica Hottinga is de nieuwe publiciteit medewerker van “Wij zijn Heerde” en heeft samen met haar vader Adrie Hottinga een pracht verhaal gehouden over de Hoogstam fruitbomen en de Bijenvolken in de Gemeente Heerde en het belang voor de natuur van deze bomen.

Erica heeft zich ten doel gesteld om het wonen, werken, recreatie en de culturele activiteiten in Heerde extra aandacht te geven d.m.v. de website WijzijnHeerde.

Adrie is al jaren de drijvende kracht achter de Hoogstam brigade in Heerde en is zelf een actieve imker. Zijn eigen Hoogstammen staan er dan ook prachtig bij en worden goed onderhouden en zijn een noodzakelijke aanvulling voor de ruim 20 bijenvolken die in zijn tuin staan. Tijdens de opening werd er uitleg gegeven over verschillende snoeimethodes en het belang van de snoeimethodes. Ook de Groene vrijwilligers in de gemeente Heerde werden voor het voetlicht gehouden o.a. Klompenpaden, Zwerfvuilbrigades en Vrijwilligers van Vriezes Erfgoed.

De expositie heeft naast een compleet overzicht van alle gereedschappen die een hoogstam boomgaard brigade nodig heeft om de bomen te onderhouden ook bijzondere mooie foto’s van oude en nieuwe fruitbomen uit de gemeente Heerde. Er zijn veel oude snoeitechnieken in boekvorm te zien en de meeste fruit soorten zijn in beeld gebracht.

Naast al deze Hoogstam informatie zijn er door 3 Heerder kunstenaressen in opdracht zeer grote hoogstam kunstwerken gemaakt. Ina Dijkhof, Diet de Ridder en Christien Osinga hebben op het formaat 122×244 een hoogstamboom opdracht uitgewerkt voor deze expositie. De kunstwerken zijn in de grote zaal te bewonderen en in de gang van Villa Jacoba zijn nog 2 andere kunstwerken van de kunstenares te zien. Mooi om te zien is dat de werken totaal verschillend zijn geworden maar in alle 3 de werken is de kracht van de hoogstam bomen terug te zien.

de 3 kunstwerken op formaat 122×244 van Ina Dijkhof, Diet de Ridder en Christien Osinga

De expositie is geopend van 31 augustus t/m 10 november 2018

Voor het publiek zal de expositie tijdens de openingstijden te bezoeken zijn.

Villa Jacoba, Dorpsstraat 55 8181HN Heerde

Dinsdag 10-12 uur en 14-16 uur/ donderdag 10-12 uur / vrijdag 14-16 uur / zaterdag 14-16 uur

Informatie www.heerderhistorischevereniging.nl

We hopen u allen in Villa Jacoba te mogen begroeten de tentoonstelling is gratis te bezoeken.

Bezoekadres: Villa Jacoba Dorpsstaat 55 te Heerde.