Lopende Expositie

“Historische fietsen in de Villa”

De expositie ruimte

“Historische fietsen in de Villa”

Geopend van 2 juni 2017 t/m 19 augustus 2017

in “Villa Jacoba”

Het is de Heerder Historische Vereniging weer gelukt om in de zomermaanden een expositie te organiseren die voor zowel de Heerdenaren als voor de toeristen aantrekkelijk is. Uit de collectie fietsen en fietsaccessoires van Martin Braakensiek en van Gerrit Augustinus uit Veessen zullen de mooiste historische fietsen in de grote zaal van de Villa worden tentoongesteld.

Naast fietsen zijn er vele fietsonderdelen zoals lampen, fietssloten, dynamo’s en reclame borden te zien. De oudste fietsen zijn van rond 1900 maar daarnaast zijn ook bijzondere exemplaren van de oorlogstijd en de Hoge Bi een fiets met een groot wiel voor en een klein wiel achter te zien.

Martin Braakensiek is een bekende Veessenaar die ooit is begonnen als plaatwerker en daarna geleidelijk is overgestapt naar motoren. Zijn fietsen verzameling is een lust voor het oog en jaarlijks op diverse historische fietsendagen te zien. Zelf fiets hij dan het liefst op de doortrapper van rond 1920. Naast zijn verzameling beheren is Martin ook actief als lid van de historische fiets groep noord. De fietsgroep verzorgt meerdere malen per jaar demonstratie fietstochten door heel Nederland.

De verzameling oude fietsen van Gerrit Augustinus is vooral een verzameling van bijzondere fietsen en fietsen met een hulpmotor. De verzameling van Gerrit is ruim 50 fietsen totaal en van deze collectie zullen er meerdere fietsen in de expositie te bewonderen zijn.

Openingstijden:

Dinsdag van 10-12 en van 14-16 uur / donderdag 10 – 12 uur / vrijdag 14 – 16 uur / zaterdag 14 – 16 uur.

U bent van harte uitgenodigd om “Villa Jacoba” te  bezoeken.
Entree gratis
Villa Jacoba, Dorpsstraat 55 8181HN Heerde.

houten zadel

Belgische fiets : “Demeijer”

Martin Braakensiek en Jan Klein op de Hoge Bi tijdens de openi…

En natuurlijk fietsen voor de opening van de expositie "Fietsen uit de vorige eeuw" Martin Braakensiek en Jan Klein op de Hoge Bi