Exposities

“Onze jongens Overzee”

Geopend van 7 april 2017 t/m 18 mei 2017

in “Villa Jacoba”

Dit jaar zal door de Heerder Historische Vereniging in samenwerking met het Comité 4-5 mei wederom een expositie worden ingericht in Villa Jacoba deze keer met het thema herdenken en vrijheid.

De periode Nederlands- Indië  zal extra aandacht krijgen. In de expositie, die tot stand komt met medewerking van het Museum Korps Veldartillerie en het museum Regiment van Heutsz, zal worden belicht wat de aanleiding was tot de strijd in Nederlands- Indië. Onderwerpen die aan bod komen zijn het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, de oorlogsvrijwilligers en de honderdduizend dienstplichtigen die gestuurd werden om orde en vrede te brengen in het door de Tweede Wereld Oorlog geteisterde land.

De bedoeling is om de namen op de muur op ons Heerder oorlogsmonument, onder de aandacht te brengen. De  bezoeker wordt in de gelegenheid gesteld om iets meer te weten te komen over de omstandigheden waaronder de acht Heerdenaren die op de Indie plaquette staan vermeld zijn vertrokken naar de voormalige Nederlandse Kolonie , waar zij uiteindelijk zijn gesneuveld.
Het is lastig om 70 jaar later een volledig beeld te schetsen maar door de medewerking van de twee genoemde musea zijn er in ieder geval vele geüniformeerde poppen en diverse gebruiksvoorwerpen te zien.

Het monument bij het gemeentehuis

Wellicht kunt u na uw bezoek beter begrijpen dat de periode 45-50 voor vele betrokkenen  dieptepunten heeft gekend maar dat ook vele mooie zaken tot stand zijn gekomen in de pogingen van het Leger om het gezag te herstellen en het land weer op te bouwen na vier jaren van oorlog. De periode waarin de soldaat werd geacht slechts zijn plicht te doen.

Op donderdag 6 april zullen de leerlingen van de Noordgouw uitleg krijgen over de expositie en vanaf 7 april tot 18 mei kunnen de bezoekers in Villa Jacoba bij de Heerder Historische Vereniging gratis naar binnen.

Voor het publiek zal de expositie vanaf vrijdag 7 april om 14.00 uur  tot zaterdag 18 mei geopend zijn.

Openingstijden: dinsdag 10 – 12 uur en 14 – 16 uur / donderdag 10 – 12 uur / vrijdag 14 – 16 uur / zaterdag 14 – 16 uur.

U bent van harte uitgenodigd om “Villa Jacoba” te  bezoeken.
Entree gratis
Villa Jacoba, Dorpsstraat 55 8181HN Heerde.

Reacties zijn gesloten.