Vorige exposities

(Kijk hier voor de actuele expositie)

Kerst en Winter expositie

In het najaar 2023 tot 27 januari 2024 is in het Heerder Museum ”Villa Jacoba” weer een prachtige expositie te zien geweest. Eigenlijk zijn het 2 elkaar aanvullende exposities.

In de grote zaal zijn bijzondere merklappen van Afke Wullink en haar cursisten al deze merklappen hebben het thema Kerst en Winter. In 1977 is Afke begonnen met het geven van cursussen Merklappen maken. De vele cursisten hebben de meest prachtige werken gemaakt en een kleine selectie is nu in deze tentoonstelling te zien.

Voor veel makers van merklappen is de kerst en winter de periode waarin de merklappen worden gemaakt. En dus zie je die prachtige stille periode ook op veel merklappen terug komen.  Met sneeuwpoppen, met kerstwensen en kerstbomen maar ook zie je winterse boerderijen en huizen op de merklappen. De tentoonstelling wordt aangevuld met verschillen Quilt met een winters tafereel.

In de voorkamer zijn de bijzondere schilderijen van Marchienus Plat te zien. Marchienus heeft een 2e schenking aan het Heerder Museum gedaan. De 15 schilderijen die nu in de voorkamer worden geëxposeerd zijn allen met een winterse uitstraling. Marchienus heeft afgelopen voorjaar ook een 1e schenking gedaan waarin alle schilderijen zaten die een Heerder gebouwen laten zien.  De beide expositie ruimtes zijn helemaal in kerstsfeer gebracht met prachtige gedekte tafels, kerstbomen en veel kerstverlichting.

Vosbergen 400 jaar

Van 16 juni t/m 23 september 2023 is er in de Villa een expositie over 400 jaar Vosbergen geweest.

Een bijzondere tentoonstelling waarin we een wandeling door het huis en over het landgoed maken. Veel foto’s, bodemvondsten, educatie, stukken over de aankoop van het huis door de familie van Dedem, programma boekjes over Cultureel Centrum Vosbergen . Rapporten en verslagen van o.a. het KNMV , lijst van de bewoners van het Landhuis, rapport Monumentenzorg en nog veel meer stukken en materialen.

Wandelend door Heerde, kunst van Marchienus Plat

In april 2023 heeft het Heerder Museum Villa Jacoba een prachtige schenking ontvangen van Marchienus Plat. Niet zomaar een schenking maar een zeer grote verzameling met prachtige kunstwerken.

Marchienus is vanaf 2005 na zijn pensionering zich gaan toeleggen op het schilderen en heeft vanaf die periode honderden schilderijen gemaakt. Bij een aantal Heerdenaren hangt ook een schilderij van Marchienus thuis. Vele inwoners van Heerde zullen de schilderijen snel herkennen want naast de vele bosgezichten, bloemen, vogels en andere natuur taferelen zijn bijna alle bekende gebouwen uit de gemeente Heerde op doek of paneel vastgelegd. En juist die schilderijen zijn aan het Heerder Museum geschonken. In de Villa waren de vrijwilligers net bezig om een nieuwe expositie voor te bereiden toen deze ruim 50 schilderijen werden overhandigd. Reden voor de  tentoonstellingswerkgroep om alles om te gooien en van deze prachtige collectie de zomer expositie te maken. Bij de schilderijen zitten prachtige werken van het oude gemeentehuis, Villa Welgelegen, Borchgrave, café de Brug, Molen de Vlijt en de Möle van Bats in Veessen maar ook landhuis Molenbeek en vele andere gebouwen.

Aan de hand van Marchienus Plat wandelen we in de expositie ruimte door de hele gemeente.

Marchienus Plat, geboren in 1945. Opgegroeid in Nieuw-Buinen.

Na de mulo-opleiding is hij gaan werken in financiële functies bij verschillende bedrijven.

Van 1971 tot en met 2005 ben is hij werkzaam geweest als financieel ambtenaar bij de gemeente Heerde. Na zijn pensionering is hij gaan schilderen. Hij had behoefte aan een creatieve uitlaatklep. Gewoon het schilderen van dingen die hij zag en mooi vond, zoals (markante) gebouwen en huizen,  landschappen, dieren, vogels etc.  De schilderijen zijn realistisch en voor iedereen herkenbaar.

Marchienus woont nog steeds in Heerde

Van 10 april t/m 27 mei 2023 was er in de Villa een expositie over: “DE KEUZE” Goed of fout in de oorlog

In deze tentoonstelling hebben we met veel foto’s en korte teksten laten zien wat keuzes in je leven voor gevolgen hebben. Keuzes die op het moment dat je ze maakt goed lijken te zijn maar achteraf volledig anders blijken te zijn.

Was het goed of fout om 1935 lid te worden van de NSB. Vóór de oorlog leek het een partij te zijn die zorgde voor de mensen die lid waren van de beweging. Het groepsbelang  was belangrijker dan het persoonlijke belang. Tucht en orde, solidariteit en zelfrespect waren de belangrijkste punten van de beweging met als leider Anton Mussert. Tijdens de oorlog, vanaf 1942, bleek het een organisatie die samenwerkte met de Duitse overheersing en de leden bleken mensen te zijn die NSB-ers waren en die bij de Landwacht gingen werken en fout waren, zoals na de oorlog bleek.

Keuzes die ook goed te zien zijn in de film “De keuze van je leven” die ook in Villa Jacoba te zien was. In deze tijd van polarisatie , waarin tegenstelling tussen groepen in de samenleving steeds sterker worden en waardoor mensen steeds meer tegen over elkaar komen te staan, zijn keuzes die gemaakt worden belangrijk en bepalen deze keuzes uiteindelijk of het goed of fout is. We lieten in deze expositie zien wat voor gevolgen keuzes hebben.

Jan Kleintjes – Veelzijdig Kunstenaar

Jan Kleintjes met model in de tuin van Huize Kolthoorn

Door het Heerder Historisch Museum en het verzamelaars echtpaar Harry en Ria Kleintjens, is het plan opgepakt om een grote overzichtstentoonstelling en een speciale boek uitgave van Heerde Historisch te gaan maken.

Deze expositie is op 24 mei 2022 door Burgemeester Wiggers van Heerde geopend.

24 mei 2022 is het 150 jaar geleden dat Jan Kleintjes (24-05-1872) werd geboren. (overleden 2 mei 1955). Nooit eerder is een grote overzichtsexpositie van dit schildersechtpaar georganiseerd.

In 1999 is er een boek, Tuin, thee en atelier van Jeroen Kapelle, verschenen over het schildersechtpaar Kleintjes maar de speciale uitgave van Heerde Historisch nr. 182 zal een overzicht geven van het leven en werk van de familie Kleintjes met daarbij in kleur de afbeeldingen van werken van Kleintjes. Dit complete project is door de vrijwilligers van het museum in samenwerking met het de heer en mevrouw Kleintjens gerealiseerd. Dat Kleintjes een bekende schilder was blijkt wel uit de aandacht die er nu al voor de schilder en de expositie is, van verschillende kanten zijn er schilderijen in bruikleen gegeven en zijn er al veel verhalen over het schilders echtpaar verteld. Er zullen rond de 80 schilderijen van Jan Kleintjes en zijn echtgenote Hedwig Kleintjes – van Osselen te zien zijn.

zelfportret Jan Kleintjes

Voor Heerde zijn het schildersechtpaar Kleintjes bekende en belangrijke inwoners geweest. Naast de aandacht die het echtpaar kreeg voor de kunst die door hun gemaakt werd was het voor Heerde ook de schilder die veel mensen en mooie plaatsen rondom Heerde heeft geschilderd. Jan Kleintjes schilderde veel landschappen en portretten terwijl Hedwig juist veel bloemen en stillevens schilderde. Op educatief gebied organiseerde de familie Kleintjes vaak concerten in Huize Kolthoorn maar ook in de zaal van Hotel Boeve. Jan Kleintjes was beschermheer van de plaatselijke fanfare, één van de vrienden van Kleintjes was Jan van Riemsdijk, de beroemde Heerder volkszanger. Beroemde zangers en zangeressen als Louis Davids, Fien de la Mar, Koos Speenhoff en Jean- Louis Pissuisse kwamen graag naar Heerde.

Slootje bij Kolthoorn
Hedwig Kleintjes – van Osselen — Bloemstilleven

Het schildersechtpaar was naast kunstenaar rondom Heerde ook actief in de schildersgroep van Nunspeet, schilders als Chris ten Bruggen Kate, Jaap Hiddink, Arthur Briët waren de vriendengroep waar ze samen mee schilderden en gesprekken over kunst en cultuur voerden.  Met de uitgave van de speciale editie van Heerde Historisch en het inrichten van de expositie in het Heerder Museum Villa Jacoba wil de Heerder Historische Vereniging de belangstelling wekken van een breder publiek en een belevingservaring bieden van kunst en cultureel erfgoed in Heerde en de Veluwe. Het Heerder Historisch Museum zal naast deze activiteiten ook de expositie gebruiken om het bezoek aan het museum voor iedereen aantrekkelijk te maken door de verhalen over de kunst, cultuur en geschiedenis in de gemeente te promoten. Ook zal er in de zomer een uitgebreidere openstelling van het museum (incl. avonduren) zijn.  Het speciale dubbel nummer van Heerde Historisch zal een zo compleet mogelijke weerslag zijn van het leven en kunstenaarschap van het echtpaar Kleintjes en omgeving waarin zij zich bevonden. Naast persoonlijke verhalen zal Heerde Historisch veel beeldmateriaal en een typering geven van hun schilderwerk. De expositie is vanaf vrijdag 27 mei voor het publiek geopend. De openingstijden zijn op de website van de Heerder Historische Vereniging te vinden.

model – Coba Klomp
Gezicht op Vorchten -1945

Ter gelegenheid van de 150 jarige geboortedag van Jan Kleintjes is een speciale boekuitgave verschenen. Heerde Historisch nr. 182 .

Het boekje is te koop voor € 5,- in het Heerder Historisch Museum “Villa Jacoba” of via de website te bestellen.

Heerde Historisch nr. 182

Over Jan Kleintjes is ook een speciale website gemaakt.

Expositie Albert van Ommen

Heerder Historische Museum

“Villa Jacoba”

OVERZICHTSTENTOONSTELLING 2021 –  2022

met werken van

Albert van Ommen

In de voorkamer en de expositie ruimte waren tijdens de expositie “De Verffabriek” ook een aantal schilderijen van Albert (Ab) van Ommen te zien. Albert van Ommen woont in Wapenveld. Na zijn werkzame leven bij AkzoNobel is hij nu bijna dagelijks in zijn atelier te vinden. Hij schildert al z’n hele leven maar na zijn pensioen zeer regelmatig (soms dagelijks).

Er wordt in diverse stijlen geschilderd naar gelang de vraag en het onderwerp van figuratief tot impressionistisch / abstract met felle kleuren. Albert heeft een afgeronde opleiding schilderen gevolgd aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten te Nunspeet, en schildert zowel voor zichzelf als in opdracht. Er zijn regelmatig exposities op verschillende locaties.

In opdracht van AkzoNobel heeft Albert een schilderij van de fabriek gemaakt, dit schilderij is bij de opening door wethouder Wolbert Meijer en plaatsvervangend manager Joost Scheepers onthuld.

Schilderij van AkzoNobel

Bij interesse in schilderijen en of opdrachten neem contact op, dit kan via de website www.albertvanommen.nl

De expositie is geopend van 18 november 2021 tot 23 april 2022

AKZO

“De Verffabriek”

101 jaar verf maken in Wapenveld

De expositie was geopend van 18 november 2021 tot 23 april 2022.

Video van de Expositie: zie facebook Heerder Historische Vereniging

Dienst – Plicht

75 jaar Bevrijding in Heerde

Donderdag 21 februari 2020 was in het Heerder Historisch Museum deze expositie geopend. De expositie liet vooral het thema VRIJHEID zien. De Dienst-Plicht is door Nederlandse militairen verricht in de 2e WO, maar ook door de Irene Brigade in 1944, in Nederlands Indië in vanaf 1945, Korea 1950 tot 1954, 1962 in Nieuw Guinea, Libanon van 1979 tot 1985 en in Bosnië van 1992 tot 1996. Alle militairen hadden als enig doel te zorgen voor Vrijheid in Nederland of in de andere streken en vaak in samenwerking met militaire eenheden uit andere landen.

De 1e Canadezen die Heerde binnen kwamen lopen via de Kerkdijk

Bij de expositie werd stilgestaan bij het herdenken van de oorlog en de offers die zijn gebracht voor het Vaderland. De tentoonstelling in het Historisch Museum zal vooral gaan over Bevrijding en Vrijheid en geeft een beeld over deze periodes door middel van uniformen, diverse materialen en documenten uit de verschillende periodes. Er waren ook veel foto’s te zien. Naast de grote zaal waren ook andere ruimtes van de Villa ingericht met veel Bevrijdingsfoto’s uit Heerde en spullen uit de nalatenschap van Nederlands – Indië militair dhr. H van Lohuizen.

Marcheren op de Zwolseweg tijdens de Mobilisatie

Videobeelden van de Expositie “Dienst-Plicht” gemaakt door Berend Jan Stijf

Cafés in de Gemeente Heerde

Vanaf 1900 wandelen we langs de vele cafés in de gemeente Heerde.

Café Koetzier

Vanaf vrijdag 11 oktober 2019 is de nieuwe expositie “Cafés in Heerde” vanaf 1900 geopend voor het publiek. Op donderdag 10 oktober werd de opening verricht door de voorzitter van het Museum.

Café Dijkgraaf - Eperweg
De expositie was geopend tot 25 januari 2020

“Zeep die klink als een Klok”

reclame materiaal van de Klok
de 1e kantoren van de fabriek

Zeepfabriek “De Klok”

Vanaf vrijdag 21 juni zal de nieuwe expositie Zeepfabriek “De Klok” van 1902 tot heden  geopend zijn voor het publiek. Op donderdag 20 juni zal de opening ’s middags om 16.00 uur worden verricht door Arjan van Apeldoorn, nazaat van de oprichters van de Klok en door Robert Eikelboom directeur van Dalli “De Klok”

De spoorlijn bij de Klok

In samenwerking met de De Klok en met hulp van Coba Tijssen die de verzamelingen van de in 2017 overleden echtgenoot Ab Tijssen (groot verzamelaar van Klok attributen) beheert  en met adviezen en archief stukken van Arjan van Apeldoorn uit Heerde heeft het Heerder Historisch Museum deze expositie ingericht. De Klok zeepfabriek die in 1902 in Heerde is begonnen met de productie van stukken zeep is uitgegroeid tot 1 van de langst werkende zeepfabrieken in Nederland en voor Heerde een belangrijke werkgever. Adriaan van Apeldoorn, oudste kleinzoon van A.G. van Apeldoorn heeft in de afgelopen jaren een prachtig boek geschreven over de familie geschiedenis van de van Apeldoorns en hun zeepfabriek. Het boek met als motto “Zeep die klinkt als een klok” was in eerste instantie alleen geschreven voor de familie. Het Heerder Museum kreeg een exemplaar voor hun archief, dit is de reden geweest om met Adriaan van Apeldoorn over een eventuele uitgave te komen voor de HHV en gelukkig was de familie van Apeldoorn bereid om daar aan mee te werken. Het heeft geresulteerd in een speciale editie van Heerde Historisch en daaraan gekoppeld een overzichtstentoonstelling met veel nieuwe spullen uit de archieven.

Het personeel in 1915

Lege weilanden rond Heerde

Op donderdag 14 maart is de nieuwe expositie “Lege weilanden rond Heerde” geopend door Dick de Witte voorzitter van het Heerder Historisch Museum samen met Iet Erdmann worden die de inrichting van de expositie heeft gedaan.

Iet Erdmann heeft de opbouw en inrichting van de exposities overgenomen van Herman de Graaf  en start nu met een prachtige tentoonstelling die laat zien hoe in de afgelopen jaren de weilanden rondom Heerde steeds leger zijn geworden. Vanwege economische redenen zijn veel boeren overgegaan op een nieuwe manier van werken. Door deze werkwijze zijn steeds meer weilanden leeg gebleven.

Met veel foto’s en schilderijen laat de expositie zien hoe de omgeving er nu uit ziet en hoe het vroeger was.

Er waren een aantal prachtige schilderijen van het Voerman Museum in Hattem in bruikleen gekregen en een bijzondere foto expositie van Berend Jan Stijf.  Naast de afbeeldingen van de weilanden zijn de vitrines gevuld met allerlei spullen die te maken hebben met vroegere tijden op de boerderij. Er zijn foto’s van de coöperatie in Hoorn en van de Melkfabriek in Heerde.

120 jaar Koninklijk Fanfarekorps Wilhelmina

Op zaterdag 1 december was de nieuwe expositie “Wilhelmina” 120 jaar Fanfarekorps door Henri Gelderman voorzitter van Wilhelmina op muzikale wijze om 14.00 geopend.

Het is een bijzondere opening geworden waarin de muziekinstrumenten de boventoon hebben gevoerd. De geschiedenis van Wilhelmina is in 1898 begonnen, toen in september Nederland feest vierde ter gelegenheid van de inhuldiging van Koningin Wilhelmina wilde Heerde het ook muzikaal vieren alleen er was nog geen muziekkorps in Heerde en iedereen was aangewezen op de “Eper Harmonie” . De heren Zimmerman en Hofs namen toen het besluit om een Muziekkorps op te richten en welke naam paste toen beter dan “Wilhelmina”.

De tentoonstelling zal de gehele geschiedenis van Wilhelmina vanaf de oprichting in 1998 tot en met nu laten zien. Veel foto’s zullen alle historische belevenissen laten zien, er zullen natuurlijk prachtige oude instrumenten hangen, uniformen, medailles, prijzen en vaandels zullen de zalen van het Heerder Historische Museum vullen.

Het archief van Wilhelmina zorgt voor veel mooi voorwerpen en zal voor velen weer een feest van herkenning zijn. Het korps heeft momenteel ruim 70 spelende leden die samen de verschillende orkesten vullen, daarnaast is er een percussie groep en zijn er jeugdopleidingen actief.

Hoogstamfruitbomen

in Veessen, Vorchten, Wapenveld en Heerde

de Bonenburg

Op 30 augustus is de prachtige expositie Hoogstam Fruitbomen in Veessen, Vorchten, Wapenveld en Heerde door Erica en Adrie Hottinga geopend.

De expositie was geopend van 31 augustus t/m 10 november 2018

Erica Hottinga is de nieuwe publiciteit medewerker van “Wij zijn Heerde” en heeft samen met haar vader Adrie Hottinga een pracht verhaal gehouden over de Hoogstam fruitbomen en de Bijenvolken in de Gemeente Heerde en het belang voor de natuur van deze bomen.

Erica heeft zich ten doel gesteld om het wonen, werken, recreatie en de culturele activiteiten in Heerde extra aandacht te geven d.m.v. de website WijzijnHeerde.

Adrie is al jaren de drijvende kracht achter de Hoogstam brigade in Heerde en is zelf een actieve imker. Zijn eigen Hoogstammen staan er dan ook prachtig bij en worden goed onderhouden en zijn een noodzakelijke aanvulling voor de ruim 20 bijenvolken die in zijn tuin staan. Tijdens de opening werd er uitleg gegeven over verschillende snoeimethodes en het belang van de snoeimethodes. Ook de Groene vrijwilligers in de gemeente Heerde werden voor het voetlicht gehouden o.a. Klompenpaden, Zwerfvuilbrigades en Vrijwilligers van Vriezes Erfgoed.

De expositie heeft naast een compleet overzicht van alle gereedschappen die een hoogstam boomgaard brigade nodig heeft om de bomen te onderhouden ook bijzondere mooie foto’s van oude en nieuwe fruitbomen uit de gemeente Heerde. Er zijn veel oude snoeitechnieken in boekvorm te zien en de meeste fruit soorten zijn in beeld gebracht.

Naast al deze Hoogstam informatie zijn er door 3 Heerder kunstenaressen in opdracht zeer grote hoogstam kunstwerken gemaakt. Ina Dijkhof, Diet de Ridder en Christien Osinga hebben op het formaat 122×244 een hoogstamboom opdracht uitgewerkt voor deze expositie. De kunstwerken zijn in de grote zaal te bewonderen en in de gang van Villa Jacoba zijn nog 2 andere kunstwerken van de kunstenares te zien. Mooi om te zien is dat de werken totaal verschillend zijn geworden maar in alle 3 de werken is de kracht van de hoogstam bomen terug te zien.

de 3 kunstwerken op formaat 122×244 van Ina Dijkhof, Diet de Ridder en Christien Osinga

Portretten in de Villa

De Heerder Historische Vereniging heeft in het voorjaar van 2018 weer een bijzonder mooie expositie samengesteld. Op donderdag  3 mei is de nieuwe zomer expositie door de markante Heerdenaar Jan van Leeuwen geopend.

In Villa Jacoba was een zeer grote galerij met portretten van bekende Heerdenaren te zien zijn. Portretten geschilderd door o.a. Jan Kleintjes, Theo Genemans, Jan Langevoord en Hedwig Kleintjes-van Osselen zullen in de Villa te bewonderen zijn.

Het mooie van al deze markante portretten is dat de meeste Heerdenaren wel bekend zijn. De ogen van o.a. Kees Genemans, Rombout van Riemsdijk, Coba Klomp en vele andere kijken je indringend aan.

Het Heerder Historisch Museum heeft in de loop van de jaren vele van deze prachtige portretten uit schenkingen ontvangen of heeft ze zelf aangeschaft omdat ze zeer waardevol zijn voor de geschiedenis van Heerde. Iedereen wordt uitgenodigd om de komende maanden te komen kijken naar deze door Herman de Graaf samengestelde expositie.

De expositie liep van 4 mei  t/m 11 augustus 2018, (foto van Rombout van Riemsdijk)

.

De Berghuizer Papierfabriek

10 jaar na de sluiting

Was geopend van 19 januari 2018 t/m 7 april 2018

De Berghuizer Papierfabriek

10 jaar na de sluiting

Vanaf vrijdag 19 januari zal de nieuwe expositie “De Berghuizer” 10 jaar na de sluiting geopend zijn voor het publiek. Op donderdag 18 januari zal de opening ’s middags om 16.00 uur worden verricht door dhr. Johannes van Raalte voorzitter van de stichting Berghuizer erfgoed. In samenwerking met deze stichting heeft het Heerder Historisch Museum deze expositie ingericht.

De afgelopen jaren zijn er veel vragen bij de Historische Vereniging gekomen om een overzichtstentoonstelling te maken en 10 jaar na de sluiting was een mooie gelegenheid om deze expositie in te richten. In deze expositie zullen veel foto’s te zien zijn, daarnaast zijn er reclame artikelen, kleine gereedschappen en machines, serviezen die in de kantine werden gebruikt en prachtige geschenkborden en asbakken die ter gelegenheid van een jubileum aan de personeelsleden werden gegeven. Veel personeelsleden van de Berghuizer Papierfabriek hebben in Wapenveld en Heerde gewoond en rond 1966 waren er zelfs ruim 900 personeelsleden. Op het hoogtepunt van de productie in de fabriek werd er zelfs 253.000 ton papier geproduceerd.

Om dit “jubileum” te vieren worden alle oud personeelsleden ook uitgenodigd om naar de expositie in Villa Jacoba te komen en op zaterdag 3 februari 2018 zal er van 14.00 uur tot 17.00 uur een reünie voor oud-berghuizermedewerkers zijn. Deze reünie vindt plaats bij de Postkamer in Heerde.

Iedereen die bij de Berghuizer Papierfabriek gewerkt heeft, is van harte welkom. Meld je aan voor deze reünie via info@berghuizererfgoed.nl

Pronkkamers in de Villa

De grote zaal met sfeerkamers

Was geopend van 1 november 2017 t/m 6 januari 2018

Sfeerkamers in kerstsfeer in Villa Jacoba

Vrijdag 10 november zal de nieuwe expositie in Villa Jacoba weer geopend zijn.

De afgelopen jaren heeft de Heerder Historische Vereniging de meest prachtige stukken, schilderijen en archiefstukken ontvangen uit schenkingen en erfenissen.

De mooiste pronkstukken zullen in 6 verschillende kamers in de grote expositie zaal te zien zijn.

Er is onder andere een prachtige servies te zien, dit servies is geschonken door mevr. Van de Berg en is altijd gebruikt in Hotel Boeve. Er zijn naast dit servies nog een aantal prachtige serviezen te zien.

Daarnaast zijn er een mooie vazen en potten van Theo Genemans tentoongesteld, er zijn verschillende kledingstukken en de collectie schilderijen Kleintjes is weer verder uitgebreid.

Een aantal van deze bijzondere schilderijen hangen op de expositie.

De gehele Villa is weer door Herman de Graaf in kerstsfeer gebracht. Elke kamer is versierd met kerstbomen en veel extra verlichting.

Voor het publiek zal de expositie vanaf vrijdag 10 november tot en met zaterdag 6 januari 2018 geopend zijn en is gratis te bezoeken.

Verzameling emaille

De opening van de expositie

“Jubileum expositie Afke Wullink”

was geopend van 1 september 2017 t/m 21 oktober 2017

Vlaggetjes voor het raam

Komende maanden September en Oktober zullen er in “Villa Jacoba” te Heerde prachtige niet eerder geëxposeerde merklappen, geboorte doeken, stoplappen, oefenlappen en perfecte vierkante te zien zijn.

In 1977 is Afke Wullink in Marle bij Heerde begonnen met cursussen Merkappen maken en nu in 2017 is dat 40 jaar geleden. De vele cursisten hebben in de afgelopen jaren de meeste prachtige kunstwerken gemaakt, al deze mooie doeken zijn de afgelopen jaren bij de cursisten thuis gebleven.

Nu is het jubileum een mooie gelegenheid om de ruim 100 mooiste niet eerder geëxposeerde merklappen tentoon te stellen.

Alle werken zullen door de cursisten worden beschreven met hun persoonlijk verhaal.

De expositie ruimte

“Historische fietsen in de Villa”

Was geopend van 2 juni 2017 t/m 19 augustus 2017

in “Villa Jacoba”

Het is de Heerder Historische Vereniging weer gelukt om in de zomermaanden een expositie te organiseren die voor zowel de Heerdenaren als voor de toeristen aantrekkelijk is. Uit de collectie fietsen en fietsaccessoires van Martin Braakensiek en van Gerrit Augustinus uit Veessen zullen de mooiste historische fietsen in de grote zaal van de Villa worden tentoongesteld.

Naast fietsen zijn er vele fietsonderdelen zoals lampen, fietssloten, dynamo’s en reclame borden te zien. De oudste fietsen zijn van rond 1900 maar daarnaast zijn ook bijzondere exemplaren van de oorlogstijd en de Hoge Bi een fiets met een groot wiel voor en een klein wiel achter te zien.

Martin Braakensiek is een bekende Veessenaar die ooit is begonnen als plaatwerker en daarna geleidelijk is overgestapt naar motoren. Zijn fietsen verzameling is een lust voor het oog en jaarlijks op diverse historische fietsendagen te zien. Zelf fiets hij dan het liefst op de doortrapper van rond 1920. Naast zijn verzameling beheren is Martin ook actief als lid van de historische fiets groep noord. De fietsgroep verzorgt meerdere malen per jaar demonstratie fietstochten door heel Nederland.

De verzameling oude fietsen van Gerrit Augustinus is vooral een verzameling van bijzondere fietsen en fietsen met een hulpmotor. De verzameling van Gerrit is ruim 50 fietsen totaal en van deze collectie zullen er meerdere fietsen in de expositie te bewonderen zijn.

Martin Braakensiek en Jan Klein op de Hoge Bi tijdens de openi…

En natuurlijk fietsen voor de opening van de expositie "Fietsen uit de vorige eeuw" Martin Braakensiek en Jan Klein op de Hoge Bi

Geplaatst door Heerder Historische Vereniging op Donderdag 1 juni 2017

Prachtige Citroen met Hoge Bi achterop , en Jan Klein achter h…

Jan Klein met de oude Citroen en achterop een Hoge BI

Geplaatst door Heerder Historische Vereniging op Donderdag 1 juni 2017

“Onze jongens Overzee”

(was) Geopend van 7 april 2017 t/m 18 mei 2017

in “Villa Jacoba”

Dit jaar zal door de Heerder Historische Vereniging in samenwerking met het Comité 4-5 mei wederom een expositie worden ingericht in Villa Jacoba deze keer met het thema herdenken en vrijheid.

De periode Nederlands- Indië  zal extra aandacht krijgen. In de expositie, die tot stand komt met medewerking van het Museum Korps Veldartillerie en het museum Regiment van Heutsz, zal worden belicht wat de aanleiding was tot de strijd in Nederlands- Indië. Onderwerpen die aan bod komen zijn het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, de oorlogsvrijwilligers en de honderdduizend dienstplichtigen die gestuurd werden om orde en vrede te brengen in het door de Tweede Wereld Oorlog geteisterde land.

De bedoeling is om de namen op de muur op ons Heerder oorlogsmonument, onder de aandacht te brengen. De  bezoeker wordt in de gelegenheid gesteld om iets meer te weten te komen over de omstandigheden waaronder de acht Heerdenaren die op de Indie plaquette staan vermeld zijn vertrokken naar de voormalige Nederlandse Kolonie , waar zij uiteindelijk zijn gesneuveld.
Het is lastig om 70 jaar later een volledig beeld te schetsen maar door de medewerking van de twee genoemde musea zijn er in ieder geval vele geüniformeerde poppen en diverse gebruiksvoorwerpen te zien.

Het monument bij het gemeentehuis

Wellicht kunt u na uw bezoek beter begrijpen dat de periode 45-50 voor vele betrokkenen  dieptepunten heeft gekend maar dat ook vele mooie zaken tot stand zijn gekomen in de pogingen van het Leger om het gezag te herstellen en het land weer op te bouwen na vier jaren van oorlog. De periode waarin de soldaat werd geacht slechts zijn plicht te doen.

Op donderdag 6 april zullen de leerlingen van de Noordgouw uitleg krijgen over de expositie en vanaf 7 april tot 18 mei kunnen de bezoekers in Villa Jacoba bij de Heerder Historische Vereniging gratis naar binnen.

Voor het publiek zal de expositie vanaf vrijdag 7 april om 14.00 uur  tot zaterdag 18 mei geopend zijn.

“Zink” in Beeld

Tijdelijkheid

“Zink” in Beeld

was geopend van 14 januari 2017 t/m 25 maart 2017

Han Lammers en Riekje Lammers

De Heerder Historische Vereniging heeft dit voorjaar weer een bijzonder mooie expositie samengesteld. Met zijn vaak rationele ontwerpen maakte beeldend kunstenaar / loodgieter Han Lammers een serie beelden van zink. Het is abstracte kunst op basis van geometrische vormen.

In Villa Jacoba zullen 20 van zijn kunstwerken te zien zijn, sommige zelfs met een omvang van 2 meter. De werken zijn ruim opgesteld zodat je vanuit alle posities ze kan bekijken. Han: “Elke keer bekijk ik wat er artistiek allemaal mogelijk is met het materiaal. De meeste kunstwerken staan buiten in de natuur, omdat die uitwerking heeft op het patina (oxide laag van het zink), heeft dat een mooi en continu veranderend effect op mijn creaties.

Dubbele Knoop

Zink is een veelzijdig materiaal wat door het geslacht Lammers in Heerde al meer dan 100 jaar wordt gebruikt. Naast de prachtige abstracte werken van Han zal de expositie op de wanden worden gevuld door de schilderijen van Riekje Lammers.

Al vele jaren heeft Riekje Lammers abstracte schilderijen gemaakt en tijdens deze expositie zullen ze voor het eerst worden tentoongesteld.  In de 3 zalen van Villa Jacoba zullen 10 van haar schilderijen hangen, daarnaast staan er 4 beelden van Riekje. De schilderijen vallen op door hun volle heldere kleuren en hun opvallende vormen die gebruikt zijn, een mooi voorbeeld daarvan is het schilderij “Marble”

marble-2
Marbles van Riekje Lammers

Natuurlijk is een expositie bij de Historische Vereniging niet compleet als er niet in historisch perspectief naar wordt gekeken.

De vitrines zijn gevuld met de mooiste en meest gebruikte materialen en werktuigen van Anton Lammers, loodgieter in Heerde. Anton Lammers, vader van Han had zijn werkplaats aan de “Olde Hoek”, nu Bonenburgerlaan. U bent van harte uitgenodigd om “Villa Jacoba” te  bezoeken.

Op  zaterdag morgen 14 januari 2017 is de expositie door wethouder Jan Berkhoff geopend.

Quilts in de Villa

Onbekende talenten uit Heerde

Was geopend van 4 november 2016 t/m 20 december 2016 in “Villa Jacoba”

“Quilts in de Villa “

Onbekende Talenten

De Heerder Historische Vereniging had voor deze winter weer een bijzonder mooie expositie samengesteld.

img_1258-lr

Zoals gebruikelijk zijn er de mooiste kunstwerken gezocht om de Villa in Kerstsferen te brengen. Vijf kunstenaressen hebben hun meest bijzondere werken beschikbaar gesteld voor de Quilts expositie. Anneke de Vries, Stientje Noppers, Pieta van der Windt, Willy van de Beek en Janny Vinke kennen elkaar van verschillende quiltcursussen en hebben nu samen ruim 40 Quilts in Villa Jacoba hangen. De gehele aankleding van de Villa is door de tentoonstelling werkgroep onder leiding van Herman de Graaf weer in warme kerstsferen vormgegeven.img_1236-lr

Een quilt is een doorgestikte deken of kunstwerk. Hij wordt gemaakt van drie lagen textiel die op elkaar genaaid worden door middel van quilten. De top (bovenste laag) kan een hele lap stof zijn of patchwork. De quilten die op deze tentoon-stelling hangen zijn door de kunstenaressen veelal zelf ontworpen en de stoffen die zijn gebruikt komen overal vandaan, er zijn quilt-stoffen uit Canada gebruikt, daarnaast zijn ouderwetse stoffen en klederdracht stoffen op toegepast.

De quilts worden met de hand en met de machine gemaakt, maar zoals je op de expositie kunt zien zijn er daarnaast veel andere technieken en materialen gebruikt.

Voor inwoners van de gemeente Heerde een must om te komen, maar ook voor de toeristen zal dit veel herkenning geven.

Vrachtvervoer in Heerde

verleden en heden

Tiddo Kremer

was geopend van 11 juni 2016 t/m 8 oktober 2016 in “Villa Jacoba”

De Heerder Historische Vereniging heeft voor deze zomer weer een bijzonder mooie expositie samengesteld. Na de afgelopen zomers prachtige tentoonstellingen te hebben georganiseerd over Het Apeldoorns Kanaal, De Baronnen spoorlijn en De Beschuut fabriek is het nu tijd voor de Vrachtvervoerders van de gemeente Heerde.

Vanaf zaterdag 11 juni zal in Villa Jacoba een bijzondere expositie zijn ingericht met veel foto’s, oude diploma’s, prachtige modellen van de Heerder vrachtvervoerders en diverse bedrijfskleding.

Veel verzamelaars hebben hun vitrines en kasten geopend voor de HHV.

In de afgelopen eeuw zijn er in de gemeente Heerde vele vervoerders geweest en nog steeds staat Heerde op de kaart met goede en grote vrachtvervoerders.

In het begin van de vorige eeuw waren er al diverse vrachtrijders actief naast de wasserij wagens van, van de Hoef en Bagerman waren o.a. ook vrachtwagens van Kamphuis en Gelderman aan het rijden in en buiten de Gemeente grenzen.

Houtman Transport

De vrachtrijders van De Jong, Houtman, De Weerd en IJzerman kennen we vast nog wel maar kennen we ook de vrachtwagens van Marskamp en Tijssen of van Wonink uit Veessen of van Piekeren uit Wapenveld nog, en natuurlijk de nieuwe vervoerders van GEDO of de privé rijder Langenberg, al deze vrachtvervoerrijders en nog vele anderen komen met veel beeld en materialen aan bod in de komende zomer expositie van de Heerder Historische Vereniging.

Riethandel Brasjen

Op zaterdagmorgen 11 juni om 11.00 uur zal de expositie door Wethouder Jan Berkhoff worden geopend.

Voor het publiek zal de expositie tijdens de openingstijden gratis te bezoeken zijn op dinsdag 10-12 uur en 14-16 uur/ donderdag 10-12 uur / vrijdag 14-16 uur / zaterdag 14-16 uur.

Informatie www.heerderhistorischevereniging.nl – Villa Jacoba, Dorps-straat 55 8181 HN Heerde.

Historische Doopkleding

Was geopend van 28 Januari 2016 t/m 3 april 2016

DSC_8104 LR

“Historische Doopkleding”

De Heerder Historische Vereniging had in het voorjaar weer een bijzonder mooie expositie samengesteld. Vanaf vrijdag 15 januari was in de Villa een prachtige expositie ingericht met bijzondere Doopkleding. Er was een complete verzameling van Doopkleding van de Noordoost-Veluwe, Attributen behorende bij de doopplechtigheid, Predikanten kleding, Historische Zondagse kleding en Babykleertjes. In het depot van Villa Jacoba zijn in de loop van de jaren prachtige doopjurken attributen opgeslagen, de meeste jurken zijn door schenkingen bij de HHV terecht gekomen. Groot was de verassing van de schenking van het Voerman museum uit Hattem , ze hebben een keuze gemaakt om alle doopjurken aan de HHV te schenken en niet zelf in het depot te bewaren. Totaal was deze gift zo’n 25 doopjurken en andere feestkleding.

Kunst in de Villa

Vanaf 6 november tot 22 december 2015 was de nieuwe tentoonstelling in “Villa Jacoba” te zien.

“Kunst in de Villa”

De Heerder Historische Vereniging heeft deze winter weer een bijzonder mooie expositie samengesteld.

In Villa Jacoba zijn ruim 60 handwerk kunst-werken uit Heerde geëxposeerd, vooral de grote expositie zaal is omgetoverd in een sfeervolle ruimte waarin de kunstwerken bijzonder mooi tot hun recht komen.

Het mooie van deze winter expositie is dat de 3 kunstenaressen ook bij elkaar les hebben gehad en dit weer in hun eigen werken hebben verwerkt.

In Voorkamer, de Stenenkamer en de Sprengenkamer zijn de werken van Afke Wullink en haar cursisten te zien, prachtige borduurkunst en vele kerstmerklappen. De grote tentoonstellingsruimte is gevuld met de prachtige kleuren van de Quilts en poppen van Willy van de Beek – Oldenhof en de Vilt kunstwerken van Linda Dezijn. Elk Quilt en Vilt kunstwerk heeft een thema en is eigen ontwerp, en dat thema word vormgegeven door veel kleuren en motieven. De gehele villa is weer in Kerstsfeer gebracht door Herman de Graaf. Vanaf aanstaande vrijdag 6 november zal de tentoonstelling voor het publiek geopend zijn.

!cid_ii_ic1m1hsn0_14e8664c9976ddf6
Kerst

De foto van de winnaar van de fotowedstrijd MARCEL KEURHORST

18 juni t/m 10 oktober 2015

Kasteel Vosbergen 2015

Donderdag 18 juni zal in “Villa Jacoba” een bijzondere expositie worden geopend.

In het jaar 1715 is de familie Van Dedem eigenaar geworden van “Kasteel Vosbergen”

Om dit heugelijke feit te vieren zijn de familie Van Dedem en de Heerder Historische Vereniging in de archieven gedoken en hebben veel bijzonder stukken opgezocht. Daarnaast heeft het Historisch Archief in Zwolle ook verschillende stukken voor deze expositie beschikbaar gesteld. Vosbergen wat in de volksmond een kasteel wordt genoemd heeft zijn eerste bewoners al rond 1500 gehad en heeft een zeer rijke geschiedenis.

In meerdere vitrines zullen deze vele archief stukken te zien, zijn daarnaast zal er een prachtige foto tentoonstelling zijn en zullen er diverse schilderijen en museum stukken uit het Kasteel worden tentoongesteld.

Als extra activiteit zal er tijdens de zomer maanden een foto wedstrijd rondom “Kasteel Vosbergen” worden georganiseerd.

Tot en met 22 augustus kan iedereen zijn of haar mooiste foto’s van het Kasteel Vosbergen insturen naar de Heerder Historische Vereniging, voor meer informatie over de fotowedstrijd ga naar de website van de HHV.

Zie de nieuws pagina voor de fotowedstrijd !!

Villa Jacoba, Dorpsstraat 55, 8181 HN Heerde

Rode Kleed
Rode kleed

Pronkjuwelen

Schilderij dijkhuisje Veessen van Langevoord

De expositie zal de hele zomer te zien zijn.

In de zomer van 1975 is de Heerder Historische Vereniging opgericht door een 10-tal enthou-siaste onderzoekers.

Heerde 800 jaar was de reden om de samenwerking aan te gaan. In de loop van de afgelopen 40 jaar zijn er door de Historische Vereniging de meest prachtige kunst en cultuur schatten verzameld, daarnaast zijn er door de Heerdenaren veel giften aan de Historische Vereniging geweest.

Uit erfenissen en schenkingen komen ook vaak hele mooie verzameling tevoorschijn. Al deze bijzondere Pronkjuwelen zullen de komende zomer tentoongesteld worden.

Alle zalen hebben een thema gekregen. Er is veel aandacht voor de schilders Langevoord en Kleintjes, Jan van Riemsdijk heeft natuurlijk een prominente plaats.

Veel bijzondere klederdrachten uit Heerde

Daarnaast zijn er veel cultuurschatten te vinden o.a een prachtige Statenbijbel, een Kozakken-speer, veel origineel linnengoed en zullen de mooiste Heerder mutsen uitgestald staan.

Uit het mooiste hotel van Heerde, Hotel Hunze later Boeve is er een prachtig servies te zien.

Daarnaast zullen er vier prachtige nieuwe klederdracht schilderijen van Dineke Broekhuis – Smit worden onthuld.

Voor het publiek was de expositie van 29 mei tot 10 oktober 2015 open.

70 jaar Bevrijding Heerde

was geopend van 16 april 2015 t/m 9 mei 2015 in “Villa Jacoba”

Grote expositie zaal

Expositie 70 jaar bevrijding Heerde in Villa Jacoba.

De Heerder Historische Vereniging richt dit jaar een expositie in met als thema bevrijding in Heerde.

Naast de vele foto’s en kleding uit de oorlog zullen ook een aantal opgegraven stukken van verschillende neergestorte vliegtuigen in de Gemeente Heerde te zien zijn.

In samenwerking met de Gemeente Heerde zijn ook de in het kanaal geborgen stukken van de Halifax bommenwerper uit Wapenveld uitgezocht om ze te exposeren.

Natuurlijk zal de aandacht van deze tentoonstelling op de verhalen en de geschiedenis tijdens de bevrijding van de Gemeente Heerde liggen.

Op donderdag 16 april hebben de gehele dag ruim 200 leerlingen van de Christelijk College de Noordgouw een bezoek gebracht aan de expositie en maandag de 20e april zal de Verhalen route met leerlingen van de hoogste klassen van het basis onderwijs uit Heerde een bezoek brengen aan Villa Jacoba.

Heerde de Lucht in !

50 jaar modelvliegclub Heerde

TC - Cap
TC – Cap

Vanaf 22 januari tot 28 maart 2015 is de nieuwe tentoonstelling in “Villa Jacoba” te zien geweest.

2015 is het jaar waarin de modelvliegclub Noordoost Veluwe in Heerde 50 jaar bestaat en deze gelegenheid is voor de Heerder Historische Vereniging de reden om een bijzondere overzichtstentoonstelling te maken.

In samenwerking met de vliegclub is “Villa Jacoba” omgetoverd tot een echt vliegveld.

In het midden van de jaren 60 is door een aantal enthousiaste modelvliegers de Heerder Luchtvaartclub opgericht, in het begin werd er op de Renderklippen gevlogen daarna op meerdere locaties in Heerde en nu sinds het midden van de jaren 90 is er een echt vliegveld aan de Ziebroekseweg in Vorchten . De vereniging heeft nu ruim 50 leden.

In Villa Jacoba zijn zeer veel modellen te zien, niet alleen de meest professionele nieuwe mini rc helikopters en drones maar ook prachtige zweefvliegers, straaljagers en veel propeller modellen.

Naast al deze nieuwe modellen heeft de vliegclub ook een bijzonder mooie verzameling zeer oude modellen beschikbaar gesteld voor de expositie, er is zelfs een zweefvlieger uit 1943.

In de vitrines staan allerlei onderdelen en kleine modellen.

Tijdens de expositie zullen er leden van de club aanwezig zijn om informatie over de vliegtuigen te geven, daarnaast zullen er films en foto’s te zien zijn.

Ook zal er zaterdags een Flight Simulator aanwezig zodat jong en oud kan ervaren hoe het vliegen met modellen gaat.

Slepen met de Telemaster

met Herbert de lucht in

Start Medicopter

MVCNOV Retro club linecontrol v1.mp4

Ontdekkingsreis in Vilt

van Linda Dezijn

Beppie in de Zon
Bloemen

De Heerder Historische Vereniging had voor deze periode weer een bijzonder mooie expositie samen-gesteld.

In Villa Jacoba waren ruim 40 prachtige kunstwerken van Linda Dezijn te bewonderen.

Al ruim 10 jaar geeft Linda les in het vilten met eigen ontwerpen. Exclusieve wol soorten en hoogwaardige vezels worden tot een uniek product getransformeerd. Vormgeving, kleuren en natuurlijke materialen zijn het belangrijkste onderdeel om tot een kunstwerk te komen.

Als thema voor de expositie heeft kunstenaar en docente Linda Dezijn gekozen voor een ontdekkingsreis. In deze reis zijn o.a. de woorden Plezier, Oerkracht, Donker en Licht, Inzicht en Verdwalen belangrijk en deze zijn weer allen terug te vinden in haar werken.

De expositie liep van 6 november t/m 23 december 2014

Voor meer informatie – Website Linda Dezijn

DSC_0611 lr

Kunst van Meester Langevoord

Boer

In Villa Jacoba zullen de schilderijen van Meester Langevoord geëxposeerd worden; in de afgelopen periode heeft de Heerder Historische Vereniging een aantal bijzondere schilderijen verworven, daarnaast een houten beeld en diverse tekeningen en schetsen.

Meester Langevoord (1910-1969) Veessen, vooral bekend als leraar en muziekleraar, maar ook is hij een aantal jaren dirigent van muziek vereniging VIVO in Veessen geweest.

De expositie liep van 18 September t/m 25 oktober 2014

Artikel Jan Langevoord in De Stentor 22 September 2014

Kunst van Meester Langevoord / Veluweland 25 sept. 2014

Artikel Stentor Langevoord 24 september 2014

Boerderijboerderijtje

Heerde Borduurdorp

Was geopend van 19 juni t/m 6 september 2014

Al bijnaAfke Wullink werkt aan de grote merklap 40 jaar komen er cursisten naar Heerde en omgeving om eigentijdse merklappen te maken, de vele dames hebben in de loop van de jaren bijzondere gebouwen, woningen, buitenplaatsen en natuur taferelen geborduurd.

In de prachtige locatie “Villa Jacoba” te Heerde zullen ruim 100 grote merklappen van eigen ontwerp te zien zijn, daarnaast zijn er de afgelopen maanden door de cursisten een eigen ontwerp van een mooie locatie in de Gemeente Heerde gemaakt en al deze ontwerpen zullen tot een grote patchworkmerklap worden samengevoegd, deze zal de achterwand (2×4 meter) van de grote expositiezaal bedekken.

De afgelopen 2 jaar zijn er in “Villa Jacoba” meerdere merklap exposities geweest en in juni 2014 zal met de opening van deze nieuwe tentoonstelling ook de start zijn van Heerde Borduurdorp. “Heerde Borduurdorp” heeft de bedoeling om minimaal 1 maal per jaar een bijzondere expositie te organiseren in de Villa en om in Heerde meerdere merklap en kruissteek activiteiten te promoten.

50 jaar Fotoclub AFV “De Sprengen”

was Geopend van 15 Februari 2014 t/m 31 Mei 2014

Fotoclub AFV de Sprengen bestaat 50 jaar

In 2014 bestaat de Heerder fotoclub AFV de Sprengen 50 jaar. Dit bijzondere jubileumjaar wordt op zaterdag 15 februari 2014 op ludieke wijze ingeluid door een speciale activiteit van de bekende fotograaf Martin Hogeboom. Alle inwoners van de gemeente Heerde zijn hiervoor uitgenodigd; vanwege het beperkte aantal plaatsen geldt wel wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook wordt op deze dag het startschot gegeven voor de fotowedstrijd. Deze fotowedstrijd staat open voor alle inwoners van de gemeente Heerde. Tijdens de uitmarkt in juli wordt de winnaar bekend gemaakt.Maar dat is niet alles. In Villa Jacoba is vanaf 15 februari gedurende 3 maanden de fototentoonstelling ‘Heerde…, maar dan anders’ te zien. Deze tentoonstelling is een gezamenlijk project van de fotoclub en de Heerder Historische Vereniging. Ook is in de maand februari de tentoonstelling ’50 jaar Fotoclub AFV de Sprengen’ te zien in de etalage van Van Loenen aan de Dorpsstraat in Heerde.Kortom 2014 is het jaar waarin het fotoplezier voorop staat.

Vanaf 1964 is fotoclub AFV de Sprengen actief in en om Heerde. Een aantal enthousiaste fotografen, zowel manlijk als vrouwelijk van verschillende leeftijden fotograferen digitaal en analoog om onder andere met hun beelden het dagelijks leven om ons heen vast te leggen. Tijdens de clubavonden staat het gemaakte fotowerk en de verbetering van de eigen fotografische kwaliteiten centraal. Het bespreken van elkaars werk door de leden, of door gastsprekers stimuleert en leidt tot verbetering en inzicht in het eigen fotografische werk.

Thema avondfotografie foto Benno Wonink
thema Avondfotografie foto Dick de Groot
thema Avondfotografie
foto Dick de Groot

Wondermooie Quilts

De expositie was van 2 november 2013 t/m 28 december 2013

wens LR

dierbare jeugdherinnering

Ruim 20 bijzondere kunstwerken van:

Willy van de Beek – Oldenhof

haiku winter lr

haiku zomer lr

“De Beschuutfabriek”

Zwolseweg Heerde
Van ARk’s fabriek Heerde

De expositie is in de zomer van 2013 te zien geweest van 1 juni t/m 5 oktober.

De familiegeschiedenis achter drie Heerder bedrijven te weten: de Ark’s fabrieken aan de Zwolseweg, de banketbakkerij Kamphorst aan de Dorpsstraat en partycentrum “De Keet” aan de Eperweg. Genoemde bedrijven hebben alle hun wortels in het Heerder bakkersgeslacht Van Ark.

De geschiedenis begint in 1750 dan zijn er al bakkers Van Ark in Heerde, wij beginnen met de bakkerszoon Rijk Jacobus van Ark ( 1853-1926). Hij was de bakker aan de Dorpsstraat in Heerde, op de plaats waar nu banketbakkerij Kamphorst staat. Daar bevond zich een bakkerswinkel met een grote schuur. De expositie eindigt 1975 met de overname van Van Ark’s door Bolletje.

Vele foto’s van de familie en de fabriek, allerlei blikken en reclamematerialen zullen de tentoonstelling compleet maken. Er zullen 2 films draaien met het productieproces en de personeelsuitjes naar Amsterdam.

Niet alleen voor Heerdenaren en oud-werknemers, maar voor iedereen die van bijzondere familie-geschiedenissen houdt.

De expositieruimte
De expositieruimte in “Villa Jacoba”

De auto's

winkelblik

Carbidlampen

Opening expositie door Herman Horst

Op donderdag 14 maart is door door Herman Horst oud-fietsenmaker uit Wapenveld in ‘Villa Jacoba’ deze nieuwe expositie geopend. Er is in de Notariskamer een complete verzameling van ruim 40 Carbidlampen te zien.

Naast deze lampen zijn er ook diverse oude fiets-reclameborden te zien en een complete serie belastingplaatjes.

De expositie heeft van 14 maart t/m 30 augustus 2013 gelopen.

Oude Carbidlamp
Reclamebord van Gazelle
Reclame bord van Gazelle

Oude beroepen uit Heerde

Aaltje en Gerrit J vd Beek 1920
Aaltje en Gerrit vd Beek 1920

De oude beroepen expositie heeft van 18 oktober 2012 t/m 30 maart 2013 gelopen

Op donderdag 18 oktober 2012 is door door wethouder Hubert Bögemann in ‘Villa Jacoba’ deze nieuwe expositie geopend. In het begin van de vorige eeuw zijn er in de gemeente Heerde veel beroepen geweest die nu niet meer te vinden zijn.
Door de vele schenkingen die in de loop van de jaren aan de Historische vereniging zijn gegeven is het depot vol komen te staan met de meest prachtige materialen, gereedschappen en foto’s. Alle spullen geven samen een beeld door de jaren heen van de ambachten en beroepen die er geweest zijn. De tentoonstelling zal de volgende beroepen laten zien: Kruidenier, Bakker, Timmerman, Metselaar, Schilder, Fotograaf / Drogist, Orgelmaker, Boer, Smid en Mutsenmaakster.
Wist u bijvoorbeeld dat er in de gemeente Heerde minstens 20 kruideniers door de jaren heen hun waren hebben verkocht en dat er ruim 14 smederijen zijn geweest?
Van al deze beroepen kunt u in ‘Villa Jacoba’ prachtige foto’s van de ambachtslieden zelf zien en de panden waarin zij hebben gewerkt. Daarnaast zullen de oude werktuigen en gereedschappen de geschiedenis compleet maken.

Kerstmerklappen-expositie in Villa Jacoba

De Merklappen expositie was van 3 november t/m 31 december 2012 geopend.

Op 1 november 2012 is er in “Villa Jacoba” te Heerde in samenwerking met de Heerder Historische Vereniging een jubileumexpositie geopend met Kerstmerklappen van Afke Wullink en haar cursisten.

Afke Wullink

Na 35 jaar cursussen te hebben gegeven in het hele land in de beginperiode op de boerderij in Marle en sinds 2010 op een prachtige locatie in Heerde, is er door Afke Wullink een unieke collectie samen-gesteld met Kerstmerklappen van haar zelf en de vele cursisten.

Paula Blom

Naast de ruim 40 Kerstmerklappen waarvan sommige zelfs een formaat van 100×60 cm hebben, zullen er ook veel Kerstaccessoires en zelfs enkele Kerstquilts te zien zijn.

De afgelopen maanden zijn er ook 7 cursisten bezig geweest met een Kerst schilderij. Dat is gedeeltelijk geschilderd en daarna is er een experimentele Kerstmerklap van gemaakt. Al deze 7 unieke Kerst-merklappen zullen ook tijdens de expositie te zien zijn.

Bij de cursussen van Afke is het de bedoeling om niet altijd volgens bestaande patronen te werken maar juist ideeën op te doen voor nieuwe vormen en werkwijzen. Zelf ontwerpen en zo een unieke merklap maken.

Tijdens de Kerstmerklappen expositie in “Villa Jacoba” zal in de grote zaal ook een tentoonstelling te zien zijn van oude ambachten uit Heerde. Beide tentoonstellingen vormen een mooie aanleiding om in november en december naar Villa Jacoba te gaan!

Marianne Hogenbirk

Het atelier van Afke Wullink aan de Elburgerweg 19 te Heerde zal ook op de Dinsdagen, Donderdagen en zaterdagmiddag geopend zijn.

Afke Wullink

______________________________________________________________________

Sporen in de gemeente Heerde

De lokale spoorlijn Heerde – Wapenveld

Station Wapenveld

Van zaterdag 14 april tot en met 29 september 2012 was deze zomertentoonstelling in ‘Villa Jacoba’ te zien. In samenwerking met Joop Bosch en Gert van Es, beiden modelspoor liefhebbers, heeft de tentoonstellingscommissie een uitgebreide expositie over het spoor in de Gemeente Heerde aangelegd.
De Spoorlijn liep van Apeldoorn naar Hattemerbroek (Zwolle) en werd onder andere gebruikt om dorpelingen naar de markten in Zwolle of Apeldoorn te brengen en daarnaast is de lijn vooral gebruikt voor goederenvervoer, onder meer voor de Berghuizer papierfabriek en de Klokzeep fabriek.

Station HeerdeDe Baronnenlijn zoals de spoorlijn werd genoemd dankt zijn naam aan de vele notabelen die woonden in de plaatsen langs het spoor en is van 1887 tot 1972 gebruikt, de laatste jaren na 1950 alleen voor goederenvervoer. Diverse stoomlocomotieven en benzine/diesel treinen hebben op de lijn dienst gedaan. Van al deze locomotieven zijn modellen tijdens de expositie te zien. De beide enthousiaste modelbouwers hebben van de stations Heerde en Wapenveld en diverse gebouwen langs de spoorlijn miniaturen gebouwd. Ook zijn er stukken van het tracé te zien. Op verschillende dagen zullen de treinen ook in Villa Jacoba gaan rijden. Naast de vele foto’s en oude ansichtkaarten is er ook veel over de geschiedenis van de spoorlijn te lezen.

De openingshandeling is op 14 april gedaan door dhr. Rein van Putten, fotograaf van onder andere de Baronnenlijn.

dhr. van Putten tijdens de drukte bij de opening op 14 april 2012

Klik voor film van de opening De openingshandeling door dhr. Rein van Putten

Mobilisatie 1939 -1940

Opening expositie door dhr. L. Scholte-ter Horst en dhr. G. van der Most

Opening van 21 april 2012 t/m 30 juni 2012

Met een tentoonstelling over de mobilisatie doet het organiserende comité 4-5 mei in samenwerking met de Heerder Historische Vereniging recht aan jongemannen die in de meidagen van 1940 hun leven op het spel zetten voor de verdediging van hun vaderland.

Dat het na vijf heftige dagen over was tegen een machtiger vijand is niet verwonderlijk. Nederland was de gedachte ontgroeid dat het na zoveel jaren van vrede ooit nog weer tot oorlogshandelingen zou kunnen komen. Slecht toegerust was leeuwenmoed alleen niet voldoende om de agressor lang het hoofd te bieden. Maar, aldus voorzitter Georg van der Most van het comité 4-5 mei: die vijf dagen bewezen hun nut. Denemarken gaf zich zonder slag of stoot over en sleept tot op de dag van vandaag de nadelen met zich mee. ,,Heren, alsnog bedankt”, zegt hij tegen de oudgedienden die als laatste der Mohikanen de mobilisatie meemaakten. Ze kregen door de oorlog, de wederopbouw en de krijgshandelingen in Indonesië die erop volgden nooit de waardering die ze verdienden.
De 93-jarige Scholte-ter Horst uit Wapenveld opent de expositie. Hij lag in die spannende dagen in een kleine kazemat aan de IJssel (camping Westera). ,,We wachtten de komst van de Duitsers af, maar die lieten zich niet zien. Pas vandaag hoor ik van Van der Most dat ze wel aan de andere kant opdoken waar kleine schermutselingen waren. Ik kwam via het 19e regiment bij het 43e Infanterie terecht dat samen met het 9e grensbataljon en het derde eskadron van het eerste regiment Huzaren in de gemeen te Heerde actief was. Je was 21 en kende geen angst.

Overzicht van de kamer

LIES van de BEEK

Tentoonstelling is geopend op zaterdag 19 november 2011 door Simon Verhoeven, oud-huisarts uit Heerde. Prachtige overzichtstentoonstelling van de werken van Lies van de Beek uit de jaren 1980 t/m 2000.

Lies van de Beek is geboren in Heerde en heeft in de jaren ’80 o.a. les gegeven in ‘de Hank’ en bij het ‘creatief centrum’ in Epe. De expositie geeft een breed overzicht van al haar schilderijen met als thema:

‘Altijd onderweg en steeds in beweging’

Daarnaast zijn de originele pentekeningen en beeldverhalen uit het boek Papekulen: verhalen uit de streektaal te zien. Al deze tekeningen zijn uit de omgeving van Heerde en velen zullen deze plekjes herkennen.

Zomertentoonstelling 2011

“Het Apeldoorns Kanaal Vroeger & Nu”

Tentoonstelling geopend op 14 juli 2011 door mevr. Dina Tellegen. Schoondochter van de oud- sluiswachter. De geschiedenis van het Apeldoorns kanaal in woord en beeld, met vele foto’s van het heden en verleden.

Sinds de opening van het Apeldoorns kanaal in 1829 zijn er vele veranderingen geweest, de tentoonstelling laat in vele facetten de geschiedenis van het Apeldoorns kanaal zien, naast de vele foto’s vanaf de bouw van het kanaal tot en met het heden. In samenwerking met het Voerman museum in Hattem zijn er prachtige panelen gemaakt die een overzicht geven van de geschiedenis van het kanaal, wandelend langs de panelen kunt u o.a. De Grift, Kanaalplannen, De scheepvaart, Sluis en Brugwachters woningen, Bruggen & Sluizen, Bedrijven, De toekomst van het kanaal zien.

Daarnaast is er in de maanden voor af gaande aan de tentoonstelling een fotowedstrijd gehouden met als thema “Bruggen en Sluizen in het Apeldoorns kanaal” en al deze foto’s zijn ook te zien, en de 3 beste foto’s zijn in groot formaat opgehangen.

Apeldoorn 5

Tentoonstellingszaal

Opening door mevr. Dina Tellegen

Jan Kleintjes

De tentoonstelling is van 17 maart t/m 2 juli 2011 te bezichtigen geweest.

Door wel een heel bijzonder toeval is de Heerder Historische Vereniging in 2009 en 2010 aan een aantal tekeningen en schilderijen van de Heerder kunstschilder Jan Kleintjes gekomen. De eigenaren hadden besloten om deze kunstwerken aan de HHV te schenken.

Jan Kleintjes heeft van 1899 tot 1955 in “Huize Kolthoorn” te Heerde gewoond en gewerkt.

Het is al weer 10 jaar geleden dat er een aantal tentoonstellingen van het werk van hem en zijn vrouw Hedwig door de HHV is georganiseerd en door deze schenking van bijzonder mooi bewaarde kunstwerken is er weer een reden om een expositie van Jan Kleintjes te organiseren.

De tentoonstelling is op 17 maart 2011 geopend door Mevr. G.A. Kamerlingh Onnes-barones van Dedem, organisator van de vorige tentoonstellingen van Jan Kleintjes.

175 jaar Afscheiding

De tentoonstelling is van 20 november 2010 t/m 26 februari 2011 te bezichtigen geweest.

De tentoonstelling draagt de titel ‘Blief moar fijn bie het olde Geloven op de Noordoost-Veluwe’. Aanleiding tot deze tentoonstelling is het feit dat het dit jaar 175 jaar geleden is dat de Afscheiding van 1835 plaatsvond bij de Molen in Wapenveld. Dat was in die tijd een uiterst ingrijpende gebeurtenis in het kerkelijk leven op de Noordoost-Veluwe. De tentoonstelling kan dankzij bruiklenen van onder meer het Streekarchief Noordoost-Veluwe, de Vrije Evangelische Gemeente en enkele particulieren diverse facetten uit deze 175 jaar laten zien, zoals doopregisters vanaf 1835, doopboeken vanaf 1849, een notulenboek van de Christelijk Afgescheiden Gemeente Heerde uit de periode 1837-1845, handelingen van de kerkenraad vanaf 1835, notulenboek vanaf 1940, maandbladen uit de periode 1939-1943, huishoudelijk reglement, doopjurken, mutsjes, diverse (staten)bijbels, een kofferorgel en fotomateriaal. Zeer de moeite waard zijn de fraaie niet uitgevoerde ontwerptekeningen uit 1939 voor een uitbreiding van het kerkgebouw van de Vrije Evangelische Gemeente aan de Van Dijklaan van de hand van architect Ferd.B. Jantzen F.G.zn uit Amsterdam. Deze tekeningen laten zien dat men naast de kerk een Theologisch Opleidingscentrum voor de Vrije Evangelische Gemeenten en een pastorie had willen bouwen.

Aangezien een aantal van de genoemde geschriften in kopie aanwezig is, kunnen de bezoekers naar hartelust hierin bladeren en lezen. De titel van de tentoonstelling ‘Blief moar fijn bie het olde-Geloven op de Noordoost-Veluwe’ sluit aan bij het dubbelnummer van Heerde Historisch, nummer 136-137, september december 2010, dat eind oktober als gezamenlijke uitgave van de Heerder Historische Vereniging en de Vrije Evangelische Gemeente Heerde is verschenen. Dit boek is te koop bij de Heerder Historische Vereniging.

Diet de Ridder – Meijer

De tentoonstelling is van 27 mei 2010 t/m 30 oktober 2010 te bezichtigen geweest

Overzichtstentoonstelling van de werken van de Heerder beeldend kunstenaares Diet de Ridder-Meijer. Schilderijen, Pasteltekeningen, Portretten, Natuurstudies.